Moc názvů pro jógu? Jakou si vybrat?

Když se podíváte na rozvrh jógových studií, většinou najdete v rozvrhu tolik druhů cvičení jógy, že vám z toho jde hlava kolem. A možná ani po přečtení popisků k jednotlivým typům nebudete moudřejší… Co si tedy vybrat?

První věc, kterou byste měli zjistit je, ne jakou jógu chcete cvičit, ale jakou jógu skutečně potřebujete. Obvykle si totiž vybíráme cvičení podle stávající dynamiky našeho života.

Jedete na plný plyn, hodně pracujete, máte hodně zájmů, jste jak utrženi ze řetězu? Tak to si asi vyberete ashtanga jógu, vinyasa jógu nebo power jógu. Ashtanga má danou dynamickou sestavu cviků, což může být výhodné pro pozdější vlastní praxi, vinyasa propojuje jednotlivé asány rychlejšími a silovějšími přechody a power jóga je na tom podobně. Všechny jsou silové a dynamické.

A teprve, když se vám po půlroce cvičení začnou kupit drobná zranění, kterým nepřikládáte zprvu pozornost, si možná uvědomíte, že to, co ve vašem zrychleném životě potřebujete, je zpomalit a najít rovnováhu. Asi je to zpočátku těžké, představit si, že se máte zastavit v asánách hathajógy a jen tak sedět v pozici a dýchat. První, co vás napadne, je ztráta času a nuda… Ale pokud skutečně chcete něco udělat pro své tělo, a potažmo mysl, zkuste zpomalit a dejte tomu čas. Přestaňte věci kolem sebe tolik kontrolovat, soudit nebo zavrhovat a nechte jim trochu volnosti, vlastní průběh a přijměte věci tak, jak jsou. A teprve po pár měsících posuďte, co se ve vašem životě změnilo. Možná budete překvapeni, jak se vám uleví a budete se cítit vyrovnanější…

Jste-li naopak typ, který je spíše pomalejší nebo se cítíte unavenější,  budete pravděpodobně tíhnout k hathajóze nebo k lekcím v rozvrhu označeným jako jemná jóga. Pro začátek (nejen) je to určitě dobrá volba. V klidu se naučíte asány a vaše tělo získá díky pomalejšímu protahování a výdržím v pozicích lepší pružnost. Chybí-li vám ale síla a zpevnění, můžete klidně do svého týdenního programu zařadit nějakou lekci vinyasa jógy nebo power jógy, a vyrovnat tak určitou disbalanci v těle. A určitě bych doporučila přidat aerobní aktivitu, kterou si budete udržovat kondici, tj. běh, jízdu na kole, plavání nebo prostě jen pravidelnou rychlou chůzi v lese.

A co taková Bikram nebo Hot jóga? Nebo hormonální jóga? Můj čistě osobní názor je, že jóga v extrémním teple asi rychleji zlepší vaši pružnost a ohebnost, budete se hodně potit, takže budete možná i rychleji hubnout, ale je to opravdu to, co potřebujete? Ano, pokud jedete v životním stylu zaměřeném na výkon, nic než rychlé výsledky nás nebudou zajímat. Ale to se asi nedostane ani na to zharmonizování těla a hlavně zklidnění mysli. A to by byla škoda.

Pokud s jógou začínáte, nevrhla bych se hned ani na hormonální jógu. To je ve své podstatě jóga klidná, vycházející z hathajógy, má danou sestavu cviků, které stimulují ženské hormony. Ale pokud nejste zvyklé dobře vnímat své tělo, soustředit se na dech, pracovat s energií a pozornost upínat k jednomu bodu, a to všechno v jeden moment, může být zpočátku náročnější. Ale s dobrým lektorem se to dá určitě zvládnout.

Je tedy na vás, pro jaký druh jógy se rozhodnete. Ale jedno je jisté. Bez vůle, pravidelnosti, a tím nemyslím jednou za měsíc, a možná i změně přístupu nebo životního pohledu to nepůjde. Z jógy by vám tak zbylo jen fyzické cvičení a ochudili byste se o vše, co vám jóga může přinést.

Je to ve vašich rukou :). A hlavě!
Namasté

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *