Jak se nám cvičilo 108 pozdravů slunci?

Pozdrav slunci – surya namaskar – je jógová sestava několika (obvykle 12) po sobě jdoucích a plynule navazujících ásan. Existuje více variant pozdravu, od jemných až po dynamické. Každá z nich vám ale rozproudí krev v celém těle, zahřeje a protáhne svaly. Pokud ho cvičíte po ránu, krásně vás nastartuje a nabije energií na celý den. Večer vás jeho jemná varianta může naopak zklidnit a zbavit stresu a napětí. Důležitá je souhra pohybů, pozornosti a vašeho dechu.

V den rovnodennosti se cvičí 108 pozdravů slunci jako oslava síly slunce a jeho energie i harmonie, která nastává v dny, kdy den trvá stejně dlouho jako noc, kdy se Slunce dostává do stejné roviny jako zemský rovník, a jeho světlo tak dopadá na Zemi kolmo. Atronomicky je to jen dvakrát v roce, na jaře a právě na podzim. Při podzimní rovnodennosti načerpáte dynamickou sluneční energii na dny příští, kdy světla bude ubývat. 108 opakování také detoxifikuje váš organismus, nejen fyzicky, ale i psychicky, abyste lépe snášeli nadcházející podzimní a zimní období. O tom, proč se cvičí právě 108 pozdravů a s čím vším to souvisí a kde všude se můžete se symbolickým číslem 108 setkat, se dočtete v našem článku 108 pozdravů slunci.

My jsme se sešli  ve studiu Eka Yoga Space v pátek 22. září, abychom tento zážitek 108 opakování prožili společně. Na úvod jsme se přivítali mantrou Om a Pavamana mantrou Om asato ma sadgamaya.

Om asato mā sad gamaya,
tamaso mā jyotir gamaya,
mṛtyor mā amṛtaṃ gamaya
Om shanti shanti shanti

Veď mě od neskutečného ke skutečnému
Veď mě od temnoty ke světlu
Veď mě od smrti k nesmrtelnosti
Om, mír mír mír

Po jemném protažení kloubů, páteře a hlavy jsme se postavili na začátek podložky, procítili spojení našich chodidel s podložkou ve třech bodech (kloub pod palcem, malíčkem a střed paty), a pak už se každý svým tempem vydal vstříc novému zážitku ze 108 opakování pozdravů slunci. Cvičili jsme 9 sérií po 12 tradičních rišikéšských pozdravech slunci, kdy se pravidelně střídá levá a pravá noha. Abychom se neztratili v počítání, dali jsme si za každou celou sérii stranou jeden bonbón, nachystaný u podložky. 🙂

První série byla ještě hodně fyzická, ale zároveň již momentem, kdy jsme se začali pozorností zaměřovat dovnitř sebe sama. Postupně se v každé sérii pohyb víc a víc propojoval s dechem a splynul s pozorností v jednu velkou meditaci v pohybu. I když jsme vnímali, že jsme v sále s ostatními, byly naše myšlenky plně soustředěny jen na náš pohyb a dech. Po každé sérii jsme krátce odpočívali v pozici mrtvoly (šavásaně), abychom zklidnili dech, na chvíli zcela uvolnili svaly a načerpali sílu do další série. S každou odcvičenou sérií jsme mohli vnímat, které svaly pracují a pomáhají nám zaujmout pozici, jak nám pomáhá náš dech a v posledních sériích, kdy jsme se plně propojili dechem i myslí s každou ásanou, se prakticky každá z nich stala relaxační až meditativní.

Měli jsme to štěstí, že se sešla skupinka jóginů s podobnou fyzickou i psychickou výbavou a během 108 pozdravů jsme v sále vnímali pozitivní energii, která nám pomáhala znovu vstát a pustit se do další série. Po poslední relaxaci jsme lekci zakončili dvacetiminutovou jóga nidrou, hluboce uvolňující relaxací a domů se rozešli s pocitem jedinečného zážitku, který naši jógovou praxi (naše tělo i naši mysl) posunul o krok dál.

Moc všem děkuji za účast!
Namasté
Irma

UložitUložit

UložitUložit

UložitUložit

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *