Jak začít s jógou?

O józe se v posledních pár letech hodně mluví, zdůrazňují se její zdravotní účinky jak na tělo, tak na naší mysl. Napadlo vás zajít na lekci do studia a vyzkoušet to na vlastní kůži? Možná se před první lekcí vynoří nějaké obavy, pokusím se je tady rozptýlit… 🙂

Nebudu vědět, co mám dělat. Ztrapním se. Neudělám pozice tak dobře jako ostatní.

Na začátku každé lekce se lektor/ka zeptá, kdo je na lekci poprvé. Určitě se nebojte přihlásit a případně mu/jí sdělit i vaše zdravotní omezení. Lektor vás nebude vystavovat žádným kritickým poznámkám, ale lekci přizpůsobí tomu, aby pro vás bylo vše pochopitelné a abyste stíhali vnímat pokyny a současně si lekci užít.

I když se vám poprvé bude zdát, že je toho moc a možná některé pokyny vám budou cizí, nelamte si s tím hlavu. V běžném životě dýcháme jinak, neumíme vnímat reakce našeho těla nebo je nerespektujeme a jsme zvyklí všechno hodnotit, kritizovat a poměřovat se s ostatními. Tohle všechno se během lekcí jógy naučíte postupně změnit. Dýchání se prohloubí a vy se naučíte ho vnímat a nasměrovat. Začnete se lépe soustředit na to, co právě děláte. Soupeření a porovnávání vám bude cizí a pochopení sebe i druhých bude snazší. A pozice vám půjdou každým dnem lépe, chce to jen trpělivost a respekt k vlastním možnostem.

Musím mít vlastní podložku? V čem mám cvičit? Mám si přinést vlastní pití?

Drtivá většina jógových studií má dostatek podložek k zapůjčení. Než si pořídíte vlastní, zjistěte, jestli se budete józe opravdu věnovat. K dispozici jsou také různé další pomůcky jako bločky a pásky. Nebojte se jich využívat. Není to žádná slabost, ale naopak respekt k aktuálním možnostem vašeho těla.

Cvičte v tom, v čem se cítíte dobře. Oblečení by vás nemělo škrtit, stahovat nebo omezovat v pohybu. Někomu vyhovuje oblečení volnějšího střihu, někomu úzké legíny a top. Záleží jen na vás. Mělo by být prodyšné a zvláště na začátku se bude hodit, když bude sát pot. Je pravděpodobné, že na prvních lekcích budete při zaujímání pozic vyvíjet velké úsilí, a tím se tělo zahřívá a potí. Teprve postupem času, kdy necháte tělo, aby pozici zaujalo samo, se přestanete na lekcích jógy tolik potit.

Důležité ale je, aby jste během lekce nemuseli na oblečení neustále myslet, a neodpoutávali tak pozornost od dechu nebo pozice. Při obrácených pozicích může volné oblečení odhalit i to, co nechcete, a vy si ve snaze o zakrytí částí těla můžete přivodit zranění. Zkuste tedy zvolit oblečení, které nemusíte upravovat, a nebo se nad to povznést :).

Samostatnou kapitolou jsou ponožky. Osobně doporučuji cvičit naboso. Nohy vám nebudou klouzat a cítíte lépe kontakt s podložkou. Ponožky se hodí na závěrečnou relaxaci, aby vám v chladnějších měsících nebyla zima. Pokud je musíte z jakéhokoli důvodu mít, zkuste alespoň ty protiskluzové nebo přímo jógové „botičky“ s otevřeným prostorem pro prsty.

Během lekce jógy (pokud nejdete na Bikram nebo Hot jógu) nepijte (budete-li mít nutkavý pocit, tak jen malý doušek vody). Doporučuje se také cca dvě hodiny před lekcí nejíst. Během lekce budete masírovat a stlačovat orgány trávicí soustavy a určitě to nejde po vydatném obědě. Chcete-li zahnat hlad, dejte si kousek ovoce hodinu před lekcí.

Nebudu umět dýchat jógovým dechem.

Je pravděpodobné, že zpočátku bude těžké sladit dýchání plným jógovým dechem a cvičení vlastních pozic. Ale postupem času si tělo zvykne nadechovat a vydechovat nosem, dýchat až do břicha, pak do hrudníku a ke klíčním kostem a opět vydechovat nosem stejným postupem.  To jediné, na co byste měli během prních lekcí myslet, je dýchat a nezadržovat dech ani během pozice, ani když se ji snažíte zaujmout. Není to automatické, často jsme naučeni při nějakém fyzickém výkonu zadržet dech a „opřít se do toho.“ Chce to čas. Ale rozhodně to stojí za to. Uvidíte, že dech v souladu s pohybem dělá divy :).

Jak probíhá lekce?

Na lekci přijďte s malým předstihem, abyste se stihli převléknout a najít si místo v sále. Je neohleduplné k ostatním i sobě přijít pozdě a začít vše řešit, když už lekce začala. Na začátku lekce vás lektor navede na uvolnění, odpoutání pozornosti od okolí a soustředění se na vlastní tělo a dech. Následuje kratší protahovací a zahřívací rozcvička, a pak už přejdete k vlastnímu cvičení jednotlivých asán. Na závěr hodiny budete relaxovat. V některých hodinách je zařazená i pranajáma (práce s dechem a energií) a zpívání manter (např. OM). Pokud se necítíte dobře při zpívání manter nahlas, zkuste si to nacvičit v klidu doma. Naučíte se soustředit jen na svůj vnitřní pocit, přestanete se bát vlastního zvukového projevu a recitace se pro vás stane přirozenou součástí lekce.

Musíte-li odejít z lekce dřív, udělejte to ještě před závěrečnou relaxací (byť je to velká škoda, protože relaxace v šavasáně (pozici mrtvoly) je stejně důležitá jako samotné cvičení), abyste nerušili ostatní. Dopředu také upozorněte lektora, že budete odcházet.

Na konci lekce vás lektor pozdraví dlaněmi spojenými k sobě v úrovni srdce, pozdravem namasté a úklonem. Je to projev respektu a vzájemné úcty i poděkování. Nebojte se mu odpovědět stejným způsobem.

Přeji vám krásnou první lekci, stejně jako všechny následující.
Namasté

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *